Brev:
Vælling og grød i udlandet
6. april 2005
Alder:
4 mdr.
Vælling og grød i udlandet
Kære Helen,
Vi påtænker meget snart at kaste os ud i introduktionen af grød/mos til vores søn på fire måneder. Når vi vil gå igang nu er det fordi, han efter vores opfattelse, udviser en del tegn på at være klar - han følger med i det vi voksne putter i munden, han vågner oftere om natten og så er han en stor krabat på 8 kilo som vil ammes oftere og oftere og som, modsat tidligere, nu tømmer brysterne.
Vi har downloadet publikationen "Mad til spædbørn og småbørn" og der læst os frem til, hvordan vi skal gribe "projektet" an. Sagen er dog den, at vi pt. befinder os i USA og har lidt svært ved at finde de produkter vi gerne vil, hvilket har givet anledning til nogle spørgsmål, som vi håber du kan hjælpe med.
Vi vil gerne give en flaske vælling inden sengetid, i håb om igen at reducere nattespiseriet, der de sidste par uger er tiltaget kraftigt... Vores problem er, at vi ikke kan finde det der minder om vælling på supermarkedets hylder og tænker derfor om vi kan lave det selv. Og hvis vi kan, har du så en opskrift?
Mht. grød kan vi af ris, majs og hirse kun finde risgrød i supermarkedet. Når vi ikke kan finde majs skyldes det tilsyneladende at producenterne er tvunget til at tage dem af hylderne pga. genmodificering og hirse ved jeg ikke hvor er blevet af. Derfor er spørgsmålet om det er ok at han kun får risgrød eller om du vil mene, at vi bør lave de andre typer grød selv? Ellers kan vi købe hvedegrød, byggrød mv. men dem må vi vel ikke give før efter han er blevet 6 måneder?
På pakkerne med grød står der, at man kan vælge enten at blande grøden med modermælkserstatning eller vand - hvad vil du mene vi skal vælge? Og mht. modermælkserstatning er der en hel jungel af forskellige slags, hvor det synes svært at finde ud af hvad vi skal vælge. Vi vil prøve at læse os frem til den rigtige ud fra, hvad der står på pakkerne, men er der noget vi skal være ekstra opmærksomme på - f.eks. noget bestemt indhold o.lign.? Vores søn er disponeret for allergi og har børneeksem, men så vidt jeg kan læse på Astma- og Allergiforbundets hjemmeside behøver erstatningen ikke være Nutramigen/Profylac-typen efter de fyldte fire måneder - men bør vi måske for en sikkerheds skyld gå efter noget sådant, hvis vi alligevel skal bruge erstatning til grød?
Og sidst, hvis han viser sig at tage godt imod grøden, hvor hurtigt må man så trappe op til et fuldt måltid? Og hvor længe skal der så gå inden man går over til to måltider om dagen?
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Laura